Thursday 28 May 2009

Първите трамваи

В началото на XX век, на 15 януари 1901 година, София осъмва със своя трамвайна мрежа и с първите 5 електрически трамвая. Преди това, още от средата на 80-те години, в града се движат по определени маршрути така нар. конски трамваи, значително по-нехигиеничен вид обществен транспорт. Този ден при първия курс на новооткритата придобивка официалните лица прекосяват от трамвайното депо до гарата до площад "Славейков".
Изграждането на цялата мрежа от трасета и електроснабдяване се отдава на концесия на белгийско акционерно дружество "Електрически трамваи". То получава правото да експлоатира трамвайните мрежи на София за срок от 40 години, но на практика почти цялото трамвайно предприятие преминава в ръцете на Столична община още през 1916 година.
Един хроникьор на известен софийски вестник отбелязва събитието така: "Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление от всесветския прогрес. Първият трамвай прекоси почти цялата Витошка улица. Грамадно множество народ се любуваше на приятната гледка от бързината на трамвая и от светлите искри под колелата му и на жицата отгоре. Трамваят върви БЪРЗО, без ДРУСАНЕ, осветлява се електрически и има изящна мебелировка".
Мотрисите, 25 на брой, са двуосни, с по два 18-киловатови мотори с открити платформи. Някои от тях са втора употреба - внесени от Белгия. Но акционерите, с цел да получат по-високи печалби, разделят местата на първа и втора класа. Дървените вагони на първокласното отделение са застлани от две дълги плюшени възглавници. Разликата в цената е значителна - във втора класа билетът е бил 10 стотинки, а в първа - 15. Поради това и първокласните отделения най-често пътували празно, а второкласните - значително по-пълни, но никога препълнени. С разликата от 5 стотинки тогавашният столичанин би могъл да си купи кифла, кафе или цяла паста. Скоростта на движение на тогавашния трамвай е 15 км/ч, но тя се вижда твърде висока за населението. По първите пет трамвайни линии движението не започва веднага, а на етапи. По желание на общината в началото започват да работят само две, за да можело населението да свикне с новото силно движение, от което най-много се плашели майките, пазещи старателно децата си да не доближават до улиците с трамвайни линии.
Колкото и смешно да звучат някои от фактите, това е историята на нашите травмаи...


0 коментара: